Techniek

De NSU Wankelmotor van de Ro80 heeft dezelfde thermodynamische eigenschappen die wij van de viertakt Otto motoren kennen. De cilinderinhoud – we spreken hier van kamervolume – is 2x 497,5 cc; het motorvermogen is 115 DIN -pk of 130 SAE pk.

De arbeidscyclus van de Wankelmotor verloopt geheel volgens het viertaktproces – aanzuigen, komprimeren, ontsteken en uitlaten van de verbrande gassen wordt bewerkstelligd door de flanken van de driehoekige rotor.

Het motorvermogen wordt via een koppelomvormer en selektie-automaat op de voorwielen van de Ro80 overgebracht. Een koppelingspedaal ontbreekt bij deze semi-automatische transmissie die drie schakelstanden kent met een snelheidsaktieradius tot 125 km/u in de tweede stand, waarin ook kan worden weggereden en dus schakelvrij stadsrijden inhoudt. Uiteraard geeft het wegtrekken in de eerste versnelling een grotere acceleratie. In de derde schakelstand heeft u een snelheids-aktieradius tot 180 km/u.

Verdere eigenschappen:

  • hydraulische stuurbekrachtiging
  • dubbel, gescheiden veiligheidsremsysteem
  • onafhankelijke wielophanging
  • zelfdragende veiligheidscarrosserie met 5 bevestigingspunten voor 3-punts gordels
  • kreukelzone voor- en achterzijde
  • in twee├źn gedeelde, neerklapbare achterbankleuning met doorlaad-mogelijkheden